czwartek, 5 czerwca 2014

Brownie czekoladowo-orzechowe

Z połączenia czekolady i orzechów ziemnych nie może wyjść zakalec, ani tym bardziej coś mało zjawiskowego.
Za to zdecydowanie może wyjść pyszne i piękne ciasto...
Jakiś czas temu, korzystając z dostępu do thermomixa u przyjaciół zmiksowałam tylko orzechy ziemne. Celowo nie wzbogaciłam tego smaku ksylitolem. Podświadomie najpewniej, ponieważ niedawno użyłam tego masła orzechowego do podkręcenia smaku fasoli mung z cebulką. I okazało się, że fantastycznie taki dodatek sprawdza się w warzywnych sosach. Teraz zdecydowanie częściej masło będzie w użyciu. Okazuje się, że te orzechy właściwie są z rodziny strączków., należą do rodziny bobowatych. Przywędrowały do nas najprawdopodobniej z Brazylii, dziś królują w Indiach, Chnach i Stanach Zjednoczonych. 
Czyste orzechy wspierają układ nerwowy, oddechowy, mięśniowy i krwionośny. Chronią przed osteoporozą czy miażdżycą. Dbają o skórę. Zawdzięczają to cennym składnikom odżywczym. Zawierają bowiem sporo białka (ponad 25%), potasu, magnezu, selenu, fosforu, "witaminy młodości", czyli E i niacyny (witamina PP). Tej ostatniej arachidy mają najwięcej spośród wszystkich orzechów. Zawarty w orzeszkach ziemnych aminokwas arginina to cenny budulec ludzkich mięśni, znacznie podnoszący naszą zdolność do wysiłku.Orzechy te obfitują w kwasy oleinowe, które zamiast odkładać się w postaci tkanki tłuszczowej, obniżają poziom złego cholesterolu we krwi i zbawienne dla układu krwionośnego. Nic tylko jeść. A w połączeniu z gorzką czekoladą...tym bardziej :)

Kiedy kupujecie orzechy ziemne pamiętajcie, aby były one niesolone. Mogą być już prażone, ale bez soli koniecznie!




Przepis na brownie znajdziecie tu: Genialne browinie
Wzbogaciłam przepis podstawowy masłem orzechowym, które dodałam w ilości jednej łyżki wraz z olejem ryżowym do roztopionej czekolady gorzkiej.
Na wierzch poukładałam łyżeczką masło orzechowe, roztarłam  drugim końcem łyżeczki. a na jego wierzch posypałam ksylitol,  i poukładałam orzechy na ciasto. Spiekły się i smakowały pysznie.




Składniki:
4 średniej wielkości banany
4 łyżki oleju ryżowego - możecie dać inny, lżejszy, nadający się do ciast
łyżka masła orzechowego do ciasta i kilka łyżeczek niesłodzonego masła do dekoracji2 tabliczki gorzkiej czekolady
3/4 szklanki ksylitolu
2 łyżeczki kamienia winnego
szklanka mąki orkiszowej pełnoziarnistej
szklanka mąki gryczanej
szczypta cynamonu
4 łyżki kakao 
2 łyżki inuliny
łyżka octu jabłkowego
łyżka zmielonego siemienia lnianego
filiżanka mocnej kawy  kawy zaparzonej i odcedzonej


Wykonanie:
  1. Banany zmiksować na gładziutką masę.
  2. Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej, pod koniec dodać do niej olej i masło orzechowe niesłodzone. Odstawić do przestudzenia.
  3. Do bananów dodać ksylitol, zmiksować - Z, a reszta ciasta wymaga już mieszania łyżką.
  4. Dodać szczyptę cynamonu - M
  5. Kamień winny, który możecie zastąpić proszkiem do pieczenia i sodą oczyszczoną po łyżeczce - W
  6. Szklanka mąki orkiszowej - D
  7. Ocet jabłkowy - D
  8. Kakao - O
  9. Szklanka mąki gryczanej - O
  10. Inulina - Z
  11. Siemię lniane połączone z kawą  - O
  12. Czekolada z kąpieli wodnej z olejem i masłem orzechowym niesłodzonym - Z
  13. Udekorować masłem, ksylitolem i orzechami.
  14. Przełożyć do blaszki. Ja piekłam koło 40 minut w 180 stopniach. 










Zerknij też na ...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz