poniedziałek, 10 marca 2014

Żółta soczewica...czyli smak lekko zbliżony do dobrej fasolki na gęsto

Żółta soczewica jest bardzo popularna w Indiach. Robi się z niej przysmaki na słodko, jak również powszechnie używa do sambarów i innych indyjskich przysmaków.
Zauważyłam, że odmiany soczewicy tu bardzo popularne to żółta właśnie i brązowa, i biała do idli, czyli dokładnie te o które pytam w sklepach zdrowej żywności i otrzymuję odpowiedź zwrotną, że takowych przecież nie ma...:)

Tu mogę się nią cieszyć do woli...odkrywając jej delikatny smak, odrobinę podobny do grochu, trochę do fasoli...a w połączeniu z ziemniakami jest wręcz genialna.

Powiedziałam panu w warzywniaczku, ze chcę ziemniaki, patrząc na pomidory i komponując w głowie pyszny gulasz...ale jak się okazało, że dostałam cztery zamiast proszonych trzech ziemniaków, pomyślałam sobie, że to będzie wyzwanie.

Składniki:
filiżanka żółtej soczewicy
dwa większe ziemniaki
cebula czerwona
szczypta czarnej gorczycy
odrobina garam masali
odrobina chilli
szczypta soli himalajskiej czarnej
kilka kropli soku z limonki
kurkuma do woli

Wykonanie:

  1. Wrzuciłam zatem do garnka soczewicę, wlałam wodę i po 10 minutach dodałam obrane i pokrojone w kostkę ziemniaki (Z)
  2. Dorzuciłam chilli i garam masalę i czarną gorczycę i cebulkę czerwoną (M)
  3. Sól (W)
  4. Kilka kropli soku z limonki (D)
  5. Kurkumy do uzyskania pięknego koloru (O)
  6. Okazało się, że ziemniaki indyjskie osiągają miękkość po około 10-12 minutach, więc zdjęłam obiad i zjadłam w całości ze smakiem.

Żółta soczewica w takim zestawieniu przypomniała mi smak trochę jak fasolka po bretońsku, choć nie ma w niej pomidorów...ale prostota takiego zestawienia, jego niebywały smak...zachwycił moje podniebienie i szalenie ucieszył brzuch :)

I tu nasuwa mi się jedna refleksja na temat tego, co jemy, a o czym wczoraj rozmawiałam z rodzicami na Skypie...ale to już w kolejnym wpisie :)






3 komentarze:

  1. Co to za oznaczenia? W, D, Z, M, O?

    OdpowiedzUsuń
  2. kuchnia 5 przemian chyba...

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, to oznaczenia przyrządzania posiłków wg pięciu przemian
    D - drzewo
    O - ogień
    Z - ziemia
    M - metal
    W - woda

    OdpowiedzUsuń